Témata závěrečných prací, termíny a pokyny pro psaní závěrečné práce
Studium se ukončuje obhajobou písemné závěrečné práce a závěrečnou kolokviální zkouškou, součástí které je rozhovor o portfoliu dle vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků (§ 2 odst. 3). Závěrečná práce vychází ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a má profesní přínos pro účastníka. Po úspěšném absolvování studia absolventi získají osvědčení podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
Obhajoba závěrečné práce je možná pouze po splnění všech studijních povinností a po úspěšném absolvování všech zkoušek.
Termíny odevzdání závěrečné práce
do 15. 5. – obhajoba v červnu
do 15.8. – obhajoba v září
do 15.1. – obhajoba v únoru
Témata závěrečných prací
prof. PhDr. Libor Pavera, CSc.
- Alternativní pedagogická koncepce, přínosy a rizika
- Komparace školských systémů v zemích EU
- Problém diskriminace ve vzdělávání
prof. Ing. Pavel Krpálek , CSc., MBA
- Didaktická analýza vybraného tematického celku z ekonomických předmětů
- Způsoby aktivizace žáků v ekonomickém vzdělávání
- Integrace učiva a možnosti nasazení integrované formy na konkrétní škole (například fiktivní firmy nebo studentské společnosti)
- Význam a cesty efektivní digitalizace vzdělávání v sekundárním vzdělávání
- Motivace žáků k participaci na svém vlastním učení
-
Postupy prohlubování mediální gramotnosti ve výuce ekonomických předmětů
-
Návrh začlenění exkurze do výuky v ekonomickém předmětu
-
Sebereflexe a autoevaluace učitele v ekonomickém vzdělávání
-
Hodnocení a kritéria výběru vhodné učebnice ekonomických předmětů
-
Kompetenční model učitele ekonomických předmětů a jeho vývoj
doc. Mgr. Ing. Katarína Krpálková Krelová, PhD.
- Využití moderních didaktických prostředků ve výuce ekonomických předmětů
- Návrh učební pomůcky pro výuku ekonomického předmětu (ekonomika, účetnictví,…)
- Využití zážitkových metod v ekonomickém vzdělávání
- Zvyšování kvality vyučovacího procesu na středních školách ekonomického zaměření
- Digitalizace ekonomického vzdělávání
- Projektové vyučování v ekonomickém vzdělávání
- Rozvoj finanční gramotnosti středoškoláků (žáků ZŠ)
- Rozvoj informační a mediální gramotnosti žáků na středních školách ekonomického zaměření
- Rozvoj podnikavosti žáků na středních školách
- Využití moderních digitálních prostředků ve výuce na středních školách ekonomického zaměření
- Další vzdělávání učitelů ekonomických předmětů
Ing. Alena Králová , Ph. D.
- Didaktické zpracování vybraného učiva v předmětu ekonomika s ohledem na inovativní vyučovací metody
- Návrh učebnicového zpracování vybraného učiva v předmětu ekonomika
- Činnost studentské společnosti ve výuce ekonomických předmětů
- Didaktické ekonomické hry využívané v předmětu ekonomika
- Inscenační metody využívané v předmětu ekonomika
- Situační metody využívané v předmětu ekonomika
- Výchova k podnikavosti v ekonomických předmětech
- Finanční gramotnost ve výuce ekonomických předmětů
PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.
- Ztráta pracovního nadšení u učitelů ekonomických předmětů
- Současná česká mládež a životní perspektivy středoškoláků
- Režim dne a pracovní výkon učitelů ekonomických předmětů
- Well-being a osobní pohoda u učitelů ekonomických předmětů
- Duševní hygiena středoškolských učitelů v oblasti ekonomického vzdělávání
- Sociální klima a sociální vztahy v ekonomicky orientovaných středních školách
- Autorita učitelů ekonomických předmětů
- Výživa a učební návyky českých žáků a studentů ekonomických škol
- Problémy integrace a inkluze na středních ekonomických školách
- Motivace k učení v oblasti ekonomického vzdělávání
- Strach ze školy u studentů ekonomických oborů
Ing. Marie Fišerová, Ph.D.
- Didaktické zpracování vybraného učiva účetnictví na střední škole
- Mezipředmětové vazby v ekonomickém vzdělávání na střední škole
Ing. Kateřina Berková, Ph.D.
- Metody zážitkového učení v účetnictví na středních školách
- Didaktická analýza vybraného tematického celku z účetnictví
- Zvyšování digitálních kompetencí pedagogů středních odborných škol
- Návrh učební pomůcky k výuce účetnictví pro střední školy
- Porovnání sumativního a formativního hodnocení z prostředí výuky ekonomických předmětů na středních školách
- Metody pro podporu reflexe a sebereflexe žáků ve výuce účetnictví na středních školách
- Digitalizace ve výuce účetnictví na středních školách
- Návrh případové studie pro výuku účetnictví na středních školách
Ing. Lenka Holečková, Ph.D.
- Možnosti rozvoje prezentačních a komunikačních dovedností v ekonomických předmětech
- Online vzdělávání v ekonomických předmětech
- Aktivizace studentů při online vzdělávání na středních školách ekonomického zaměření
- Skupinová spolupráce žáků na středních školách ekonomického zaměření
- Možnosti poskytování zpětné vazby v ekonomických předmětech
- Metody vhodné pro aktivní zapojení žáků do výuky v ekonomických předmětech
- Zpětná vazba a sebehodnocení po prezentaci ekonomicky zaměřených témat na středních školách
- Práce s podnikatelským záměrem v ekonomicky zaměřených předmětech
- Návrh aktivit pro podporu prezentačních dovedností v ekonomických předmětech
- Možnosti rozvoje komunikačních dovedností žáků v ekonomických předmětech
Pokyny pro psaní závěrečné práce
Vnitřní pokyny pro závěrečné práce
- Závěrečnou prací student na konci studia v doplňujícím pedagogickém studiu prokazuje, že je schopen systematicky a samostatně písemně zpracovat zadané téma ve studované specializaci.
- Témata závěrečných prací navrhují jednotliví lektoři DPS; student má právo katedře navrhnout vlastní téma. Témata pro každý akademický rok vypisuje garant DPS.
- Studenti se přihlašují k vypsaným tématům závěrečné domácí práce na katedře podle pokynů garanta DPS. Garant DPS rozhodne o přidělení témat vzhledem k možnostem jednotlivých lektorů.
- Po vybrání témat napíše sekretářka katedry zadání závěrečné práce. Garant DEP schvaluje zadání závěrečné práce a práce je studentu oficiálně zadána. Případné úpravy osnovy závěrečné práce projednává student s lektorem daného tématu.
- Závěrečná práce se odevzdává v 1 vyhotovení na sekretariátu katedry didaktiky ekonomických předmětů. Po odevzdání práce zpracuje oponent posudek v jednom vyhotovení. Oponent závěrečné práce seznámí posluchače s posudkem alespoň 3 dny před obhajobou závěrečné práce (např. zasláním emailem).
Závěrečná práce má toto závazné uspořádání:
- TITULNÍ LIST v úpravě podle připojeného vzoru – ZP_sablona
- PROHLÁŠENÍ. Prohlašuji, že jsem tuto závěrečnou práci zpracoval(a) samostatně a veškerou použitou literaturu a další prameny jsem uvedl(a) v seznamu; dále je nutné uvést datum a vlastnoruční podpis studenta;
- OBSAH s uvedením stránky kapitol a subkapitol;
- ÚVOD (předmluva), v němž je stručná charakteristika zaměření práce, hlavní problémy k řešení a postup při zpracování;
- dále VLASTNÍ TEXT závěrečné práce členěný podle potřeby do kapitol či subkapitol;
- ZÁVĚR stručné shrnutí závěrečné práce, v němž je formulován obsah řešení, jeho hlavní výsledky, případné náměty a doporučení pro praxi;
- SEZNAM literatury a pramenů (např. zákony, odborný tisk, webové stránky aj.): je seřazen abecedně podle příjmení autorů a průběžně (na začátku řádky) číslován. Seznam se uvádí v této podobě: běžné číslo, příjmení autora(ů), iniciála jména a tečka, dvojtečka, celý název publikace (u časopisů též ročník lomený řadovým číslem), vydavatel, místo a rok vydání, číslo vydání (kde je to možné i ISBN); aktuální verze citace ISO 690.
- PŘÍLOHY, obrázky, tabulky a grafy apod., pokud nejsou zařazeny přímo v textu, se připojují na závěr práce a průběžně se očíslují, v textu se na jejich čísla odkazuje; pokud nejsou obrázky a grafy výsledkem vlastní práce, uvádí se jejich původ;
- Závěrečná práce je napsána po jedné straně listů formátu A4 v tomto standardu: levý okraj v šířce 45 mm, pravý okraj v šířce 25 mm. Horní i dolní okraj opět 25 mm. Práce se odevzdává svázána do vhodných desek.
- Práce bude hodnocena i po stránce stylistické, pravopisné a vnější grafické úpravy textu.
Závěrečná práce se odevzdává v jednom výtisku v rozsahu min. 30 stran v pevných deskách.