Témata závěrečných prací, termíny a pokyny pro psaní závěrečné práce

Studium se ukončuje obhajobou písemné závěrečné práce a závěrečnou kolokviální zkouškou, součástí které je rozhovor o portfoliu dle vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků (§ 2 odst. 3). Závěrečná práce vychází ze zkušenosti a pedagogické praxe účastníka a má profesní přínos pro účastníka. Po úspěšném absolvování studia absolventi získají osvědčení podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.

Obhajoba závěrečné práce je možná pouze po splnění všech studijních povinností a po úspěšném absolvování všech zkoušek.

Termíny odevzdání závěrečné práce

do 15. 5. – obhajoba v červnu

do 15.8. – obhajoba v září

do 15.1. – obhajoba v únoru

 

Témata závěrečných prací 

prof. PhDr. Libor Pavera, CSc.

  • Alternativní pedagogická koncepce, přínosy a rizika
  • Komparace školských systémů v zemích EU
  • Problém diskriminace ve vzdělávání

prof. Ing. Pavel Krpálek , CSc., MBA

  • Didaktická analýza vybraného tematického celku z ekonomických předmětů
  • Způsoby aktivizace žáků v ekonomickém vzdělávání
  • Integrace učiva a možnosti nasazení integrované formy na konkrétní škole (například fiktivní firmy nebo studentské společnosti)
  • Význam a cesty efektivní digitalizace vzdělávání v sekundárním vzdělávání
  • Motivace žáků k participaci na svém vlastním učení
  • Postupy prohlubování mediální gramotnosti ve výuce ekonomických předmětů
  • Návrh začlenění exkurze do výuky v ekonomickém předmětu
  • Sebereflexe a autoevaluace učitele v ekonomickém vzdělávání
  • Hodnocení a kritéria výběru vhodné učebnice ekonomických předmětů
  • Kompetenční model učitele ekonomických předmětů a jeho vývoj

doc. Mgr. Ing.  Katarína Krpálková Krelová, PhD.

  • Využití moderních didaktických prostředků ve výuce ekonomických předmětů
  • Návrh učební pomůcky pro výuku ekonomického předmětu (ekonomika, účetnictví,…)
  • Využití zážitkových metod v ekonomickém vzdělávání
  • Zvyšování kvality vyučovacího procesu na středních školách ekonomického zaměření
  • Digitalizace ekonomického vzdělávání
  • Projektové vyučování v ekonomickém vzdělávání
  • Rozvoj finanční gramotnosti středoškoláků (žáků ZŠ)
  • Rozvoj informační a mediální gramotnosti žáků na  středních školách ekonomického zaměření
  • Rozvoj podnikavosti žáků na středních školách
  • Využití moderních digitálních prostředků ve výuce na  středních školách ekonomického zaměření
  • Další vzdělávání učitelů ekonomických předmětů

Ing. Alena Králová , Ph. D.

  • Didaktické zpracování vybraného učiva v předmětu ekonomika s ohledem na inovativní vyučovací metody
  • Návrh učebnicového zpracování vybraného učiva v předmětu ekonomika
  • Činnost studentské společnosti ve výuce ekonomických předmětů
  • Didaktické ekonomické hry využívané v předmětu ekonomika
  • Inscenační metody využívané v předmětu ekonomika
  • Situační metody využívané v předmětu ekonomika
  • Výchova k podnikavosti v ekonomických předmětech
  • Finanční gramotnost ve výuce ekonomických předmětů

PhDr. Tereza Vacínová, Ph.D.

  • Ztráta pracovního nadšení u učitelů ekonomických předmětů
  • Současná česká mládež a životní perspektivy středoškoláků
  • Režim dne a pracovní výkon učitelů ekonomických předmětů
  • Well-being a osobní pohoda u učitelů ekonomických předmětů
  • Duševní hygiena středoškolských učitelů v oblasti ekonomického vzdělávání
  • Sociální klima a sociální vztahy v ekonomicky orientovaných středních školách
  • Autorita učitelů ekonomických předmětů
  • Výživa a učební návyky českých žáků a studentů ekonomických škol
  • Problémy integrace a inkluze na středních ekonomických školách
  • Motivace k učení v oblasti ekonomického vzdělávání
  • Strach ze školy u studentů ekonomických oborů

Ing.  Marie Fišerová, Ph.D.

  • Didaktické zpracování vybraného učiva účetnictví na střední škole
  • Mezipředmětové vazby v ekonomickém vzdělávání na střední škole

Ing.  Kateřina Berková, Ph.D.

  • Metody zážitkového učení v účetnictví na středních školách
  • Didaktická analýza vybraného tematického celku z účetnictví
  • Zvyšování digitálních kompetencí pedagogů středních odborných škol
  • Návrh učební pomůcky k výuce účetnictví pro střední školy
  • Porovnání sumativního a formativního hodnocení z prostředí výuky ekonomických předmětů na středních školách
  • Metody pro podporu reflexe a sebereflexe žáků ve výuce účetnictví na středních školách
  • Digitalizace ve výuce účetnictví na středních školách
  • Návrh případové studie pro výuku účetnictví na středních školách

Ing.  Lenka Holečková, Ph.D.

  • Možnosti rozvoje prezentačních a komunikačních dovedností v ekonomických předmětech
  • Online vzdělávání v ekonomických předmětech
  • Aktivizace studentů při online vzdělávání na středních školách ekonomického zaměření
  • Skupinová spolupráce žáků na středních školách ekonomického zaměření
  • Možnosti poskytování zpětné vazby v ekonomických předmětech
  • Metody vhodné pro aktivní zapojení žáků do výuky v ekonomických předmětech
  • Zpětná vazba a sebehodnocení po prezentaci ekonomicky zaměřených témat na středních školách
  • Práce s podnikatelským záměrem v ekonomicky zaměřených předmětech
  • Návrh aktivit pro podporu prezentačních dovedností v ekonomických předmětech
  • Možnosti rozvoje komunikačních dovedností žáků v ekonomických předmětech

 

Pokyny pro psaní závěrečné práce

Vnitřní pokyny pro závěrečné práce

  1. Závěrečnou prací student na konci studia v doplňujícím pedagogickém studiu prokazuje, že je schopen systematicky a samostatně písemně zpracovat zadané téma ve studované specializaci.
  2. Témata závěrečných prací navrhují jednotliví lektoři DPS; student má právo katedře navrhnout vlastní téma. Témata pro každý akademický rok vypisuje garant DPS.
  3. Studenti se přihlašují k vypsaným tématům závěrečné domácí práce na katedře podle pokynů garanta DPS. Garant DPS rozhodne o přidělení témat vzhledem k možnostem jednotlivých lektorů.
  4. Po vybrání témat napíše sekretářka katedry zadání závěrečné práce. Garant DEP schvaluje zadání závěrečné práce a práce je studentu oficiálně zadána. Případné úpravy osnovy závěrečné práce projednává student s lektorem daného tématu.
  5. Závěrečná práce se odevzdává v 1 vyhotovení na sekretariátu katedry didaktiky ekonomických předmětů. Po odevzdání práce zpracuje oponent posudek v jednom vyhotovení. Oponent závěrečné práce seznámí posluchače s posudkem alespoň 3 dny před obhajobou závěrečné práce (např. zasláním emailem).

 

Závěrečná práce má toto závazné uspořádání:

  1. TITULNÍ LIST v úpravě podle připojeného vzoru – ZP_sablona
  2. PROHLÁŠENÍ. Prohlašuji, že jsem tuto závěrečnou práci zpracoval(a) samostatně a veškerou použitou literaturu a další prameny jsem uvedl(a) v seznamu; dále je nutné uvést datum a vlastnoruční podpis studenta;
  3. OBSAH s uvedením stránky kapitol a subkapitol;
  4. ÚVOD (předmluva), v němž je stručná charakteristika zaměření práce, hlavní problémy k řešení a postup při zpracování;
  5. dále VLASTNÍ TEXT závěrečné práce členěný podle potřeby do kapitol či subkapitol;
  6. ZÁVĚR stručné shrnutí závěrečné práce, v němž je formulován obsah řešení, jeho hlavní výsledky, případné náměty a doporučení pro praxi;
  7. SEZNAM literatury a pramenů (např. zákony, odborný tisk, webové stránky aj.): je seřazen abecedně podle příjmení autorů a průběžně (na začátku řádky) číslován. Seznam se uvádí v této podobě: běžné číslo, příjmení autora(ů), iniciála jména a tečka, dvojtečka, celý název publikace (u časopisů též ročník lomený řadovým číslem), vydavatel, místo a rok vydání, číslo vydání (kde je to možné i ISBN); aktuální verze citace ISO 690.
  8. PŘÍLOHY, obrázky, tabulky a grafy apod., pokud nejsou zařazeny přímo v textu, se připojují na závěr práce a průběžně se očíslují, v textu se na jejich čísla odkazuje; pokud nejsou obrázky a grafy výsledkem vlastní práce, uvádí se jejich původ;
  • Závěrečná práce je napsána po jedné straně listů formátu A4 v tomto standardu: levý okraj v šířce 45 mm, pravý okraj v šířce 25 mm. Horní i dolní okraj opět 25 mm.  Práce se odevzdává svázána do vhodných desek.
  • Práce bude hodnocena i po stránce stylistické, pravopisné a vnější grafické úpravy textu.

Závěrečná práce se odevzdává v jednom výtisku v rozsahu min. 30 stran v pevných deskách.

  • Autor: Kateřina Berková
  • Vytvořeno:
  • Poslední aktualizace: