Kurz „Vzdělávání provázejících učitelů“

V průběhu kurzu „Vzdělávání provázejících učitelů“, který byl akreditován pro akademický rok 2024/2025 pro Katedru didaktiky ekonomických předmětů na VŠE, účastníci získali cenné poznatky o klíčových kompetencích, které jsou důležité při vedení budoucích učitelů při jejich praxích. Kurz byl navržen tak, aby posílil dovednosti provázejících učitelů v oblasti mentorování a poskytování zpětné vazby, rozvoje profesionálního sebepojetí a řízení pedagogických praxí. Probíhal prezenčně 19. a 20. září 2024 v prostorách VŠE, zakončen byl online microteachingem 27. září 2024. Na jeho realizaci se podíleli členové katedry didaktiky ekonomických předmětů.
Garanta kurzu, prof. PhDr. Libora Pavery, CSc., z katedry didaktiky ekonomických předmětů jsme se zeptali na čtyři otázky:
Co v průběhu kurzu účastníci získali do svého portfolia?
V rámci kurzu „Vzdělávání provázejících učitelů“ se účastníci dozvěděli mnoho klíčových informací a získali mnoho dovedností, které jim pomohou efektivněji plnit jejich roli provázejících učitelů. Získali hlubší vhled do své klíčové úlohy mentorů, tedy jakým způsobem mohou budoucí učitele nejlépe vést během jejich pedagogické praxe. Naučili se, jak studenty podpořit v plánování výuky, jak jim poskytovat konstruktivní a účinnou zpětnou vazbu, a jak s nimi reflektovat proces učení a pedagogickou praxi.
Velmi důležitou součástí kurzu bylo i zlepšení metodických a didaktických kompetencí provázejících učitelů. Účastníci se seznámili s novými přístupy a metodami, jak mohou pomoci studentům učitelství přemostit teoretické znalosti z pedagogických studií s praktickou výukou na středních školách. Důraz byl kladen na moderní didaktické postupy a efektivní pedagogickou komunikaci, což zahrnuje jak verbální, tak neverbální aspekty interakce se studenty.
Dalším důležitým prvkem kurzu byla reflexe praxe. Účastníci se naučili nejen reflektovat práci studentů, které vedou, ale také vlastní profesní rozvoj jako provázejících učitelů. To jim umožní lépe identifikovat své silné a slabé stránky v oblasti mentorství a postupně zvyšovat kvalitu pedagogické praxe. Kurz tak poskytl komplexní vzdělání zaměřené na mentorování budoucích učitelů, rozvoj metodických a didaktických dovedností a na procesní reflexi, která vede ke zlepšení kvality výuky.
Jaký byl přínos kurzu pro studenty učitelství?
Kurz má pro studenty učitelství na VŠE zásadní význam. Zlepšuje kvalitu jejich praxe tím, že zajišťuje, aby byli vedeni zkušenými provázejícími učiteli, kteří nyní lépe rozumí své roli mentorů. Díky tomuto kurzu jsou provázející učitelé schopni poskytovat studentům strukturovanou a efektivní zpětnou vazbu, podporovat jejich pedagogický růst a vést je k hlubší reflexi vlastní práce. Studenti učitelství tak mají lepší podmínky k aplikaci teoretických znalostí do praktické výuky, což jim umožňuje získat cenné zkušenosti a dovednosti pro budoucí kariéru. Zkušenosti získané pod vedením kvalitně vyškolených mentorů jsou pro jejich profesní rozvoj klíčové.
Jaký význam má kurz pro VŠE?
Pro VŠE je kurz důležitým krokem k posílení kvality vzdělávání a pedagogické přípravy budoucích učitelů ekonomických předmětů. Kurz umožňuje katedře didaktiky ekonomických předmětů rozvíjet moderní přístupy k výuce, což přispívá k její dlouhodobé inovaci a k posílení reputace univerzity jako místa, kde je vzdělávání založeno na vysokých standardech. Vytváření kvalitních pedagogických praxí také podporuje úzkou spolupráci mezi VŠE a středními školami, což přispívá ke zlepšení praktických podmínek pro studenty. Tento projekt posiluje postavení VŠE jako lídra v přípravě učitelů v oblasti ekonomických předmětů a přispívá ke zvyšování profesních kompetencí jak studentů, tak provázejících učitelů.
Jaký je jeho dopad na střední školy?
Dopad kurzu na střední školy, ze kterých provázející učitelé pocházejí, je rovněž významný. Školy tímto zvyšují kvalitu mentorování budoucích učitelů, což se promítá do celkového zlepšení výuky na těchto školách. Provázející učitelé jsou nyní lépe připraveni vést studenty během praxí a poskytovat jim potřebnou podporu a vedení. To nejen přispívá k rozvoji budoucích učitelů, ale také ke zkvalitnění výuky na školách, kde tyto praxe probíhají. Provázející učitelé získali nové metody a přístupy, které jim umožňují efektivněji mentorovat, reflektovat vlastní praxi a přinášet inovace do výuky, což má pozitivní dopad na celé vzdělávací prostředí na jejich školách.
Celkově kurz poskytuje strategický most mezi teorií a praxí a vytváří podmínky pro rozvoj kvalitního vzdělávání v oblasti učitelství ekonomických předmětů.
  • Autor: Kateřina Berková
  • Vytvořeno:
  • Poslední aktualizace: