Souborná zkouška
Učitelství odborných ekonomických předmětů
Studenti magisterských programů, kteří začali studovat v září 2019 a později, musí složit soubornou zkoušku z vedlejší specializace před uzavřením indexu. Musí mít složeno, podle studijního plánu, minimálně 180 kreditů.
Podmínkou pro složení souborné zkoušky z vedlejší specializace je získání všech kreditů ve struktuře předepsané pro danou specializaci (viz Vzorový studijní plán). Do souborné zkoušky vstupují následující předměty:
- 1DP418 Pedagogická psychologie
- 1DP419 Pedagogika
- 1DP505 Didaktika ekonomických předmětů
Okruhy ke souborné zkoušce
PEDAGOGIKA 1) Předmět pedagogiky, vymezení termínů výchova a vzdělávání, soustava pedagogických disciplín a disciplíny pomocné. Úloha výchovy a vzdělávání ve vývoji společnosti. Ekonomické a sociální souvislosti výchovy a vzdělávání. 2) Školská politika Evropské unie, hlavní trendy a vzdělávací strategie. 3) Pojetí výchovy a vzdělávání v kulturách Východu a Orientu a ve starověku (Řecko a Řím), typy škol. 4) Výchova a vzdělávání ve středověku. Typy škol, vznik univerzit. 5) Pedagogické názory v období renesance a humanismu. Pedagogický systém Jana Ámose Komenského, jeho inspirativní význam pro dnešní dobu. 6) Názory na výchovu a vzdělávání v Evropě v 17.– 20. století. 7) Vývoj školství a pedagogické názory v českých zemích v 17.–20. století, významné osobnosti. 8) Vývoj školství a pedagogiky po vzniku samostatného Československa (zejména školství ekonomické), současný stav. 9) Hnutí tzv. nové výchovy v 19.–20. století, jeho příčiny, hlavní směry. Alternativní směry v pedagogické teorii a praxi. 10) Andragogika jako věda. Andragogika a vzdělávání dospělých v českých zemích. 11) Význam vzdělávání dospělých v současné společnosti. Podpora EU celoživotnímu vzdělávání. 12) Společenská odpovědnost firem a jedinců. Etické aspekty ve vzdělávání dospělých. 13) Specifika motivace jako pedagogicko-psychologický problém, motivace při vyučování ekonomickým předmětům. Pedagogická diagnostika, její cíle, prostředky a význam v práci učitele- 14) Kontrola, hodnocení a klasifikace ve vyučování a v procesu výchovy. Hlavní problémy účelu a prostředků hodnocení. Druhy a funkce zkoušek. Mimoškolní instituce výchovné a sociální. Volnočasové aktivity. Hlavní příčiny sociálně patologických jevů a prevence 15) Lektor a podmínky jeho úspěšnosti v pedagogické činnosti. Příprava učitele na vyučování. Kompetence učitele, autorita a prestiž, aktuální problémy učitelské profese. PSYCHOLOGIE DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ |
Literatura k přípravě na státní závěrečnou zkoušku je shodná s literaturou předepsanou pro předměty vcházející do jednotlivých částí SZ.
Termíny SZ jsou zveřejněny v časovém předstihu na webu katedry v aktualitách a v InSIS. Bližší informace lze získat u sekretářky katedry Jarmily Petrůvové (NB 138a).
Vzdělávání ve financích a účetnictví
Souborná zkouška zahrnuje povinné předměty vedlejší specializace. Probíhá ústní formou, student si losuje 3 otázky (z Pedagogické psychologie, Pedagogiky, Didaktiky ekonomických předmětů). Podmínkou pro skládání souborné zkoušky z vedlejší specializace je získání všech kreditů ve struktuře předepsané pro vedlejší specializaci.
S platností od akademického roku 2019/2020.